dinsdag 31 mei 2022

KUBB


Het landgoed heette Old Putten. Dat zette me op een verkeerd been. Ik verwachtte ergens midden op de Veluwe te belanden maar kwam onder de rook van het Hanzestadje Elburg terecht. Had de adellijke familie die het al anderhalve eeuw bewoont heimwee naar hun plaats van herkomst gehad? Mijn vaders bungalow in Mierlo heette Oud-Engelen, naar het geliefde dorp van zijn jeugd. Zoiets was hier misschien ook het geval.
Hoewel de vestingwallen van het bezienswaardige vissersplaatsje aan het Veluwemeer vlakbij lagen heerste er rust; de groene, weldadige rust van statige bomen, schemerige grachten en goed onderhouden gazons. Rondom de camping kronkelde een wandelpad door schaduwrijke boslaantjes.
Het betrof hier een 'natuurcamping' (groene kaart vereist!) dus de bevolking was hoofdzakelijk grijs of blond, welvarend dan wel hoogopgeleid, en beschaafd. Niet te links. Trouw en NRC meer dan VK, schatte ik in. Vele bordjes met instructies lieten geen twijfel bestaan aan de ordelijke geest die hier diende te heersen. Voor het geval we niet konden lezen lichtte de barones ons ook nog eens mondeling in over de juiste afstand die onze tentjes en caravan moesten bewaren tot de nummerpaaltjes. 
Maar het gaf niet! Het was een fijne plek, iedereen was vriendelijk, het lawaai dat de spelende kinderen maakten was van hetzelfde niveau als het koor van merels en zanglijsters dat me vroeg in de morgen wekte: vrolijk natuurgeweld.
De grootste bedreiging voor de beoogde ambiance wandelde de volgende dag binnen in de gedaante van mijn dochter. Tattoos, piercings, zwarte laarzen. Maar ook deze Belle Dame sans Mercy deed even later mee met een spelletje Kubb. Mijn kleinzoon van bijna twee was ons behulpzaam met het omverduwen van de houten blokken, net als we die overeind hadden gezet. De zonnige middag verstreek in kalme, rustieke familiesfeer. We aten een omelet en dronken een biertje. Om zes uur vertrok iedereen weer want mijn zoon moest die avond nog optreden. De barones had geen klachten. 

(Over een eerdere Hemelvaartvakantie van geheel andere aard lees HIER.)


Geen opmerkingen: