zaterdag 10 juli 2010

HYMNE

KOKEN VOOR EINDIGERS

Wie te veel zuipt moet blijven eten
en vooral de beta-vitamientjes niet vergeten,
want van al dat drinken ga je dood,
of raak je wauwelend in de goot.

Maar koken, voor jezelf, alleen?
Een uitgebalanceerd dieet voor een?
Het is veel moeite, veel meer dan voorheen,
zelfs het simpele pellen van een knoflookteen.

refrein:

Halleluja, nix aan de handa, etc, - zie Reve: 'Oefening van berouw'.

Ik knielde neer voor de schoorsteenschouw,
en toonde mijn oprecht berouw
voor een verkleurd Madonnabeeld
dat zich daar tijdeloos in gips verveelt.

Toen geschiedde er een wonder,
zachtjes, niet met hemelse bliksem en donder,
maar bijna ongemerkt,
zoals een werkelijk wonder werkt.

refrein:

Halleluja, nix aan de handa, etc...


Moeder Maria pakte liefdevol mijn hand
en trok me behoedzaam weg van de laatste rand.
Ze keek met mij in de ijskast mee, ze glimlachte fijn,
en wees me op een bak aardappelsla van Appie Heijn.

'Kijk', zei Zij, 'beleg een boterham met flink wat van dat spul,
en neem een handje pillen uit je B-ampul;
voeg wat zeezout en limoensap toe
(citroen en keukenzout mag ook, de kookpolitie kijkt niet toe)
en vul daarmee je maag, zonder gedoe.

Daarna mag je desnoods weer drinken,
als dat dan per se moet, en je in coma weg wilt zinken.
Mijn zegen heb je. Maar jongen, doe dit ene, luister goed:
Je bent nog niet verloren, nog niet, zolang je je maar voedt!'

Halleluja, nix... etc

4 opmerkingen:

Jan-Paul van Spaendonck zei

Ha, Dubbelganger, lachen! Maar ik maak me toch wel een beetje zorgen over je geestelijke gezondheid...
Je klinkt iets te, eh opgewekt, als ik het mag zeggen....

Roberto zei

Voor mij is er maar één manier om aardappelsalade te nuttigen: inderdaad wel uit zo'n bak vieze AH aardappel-mayo, daar heb je gelijk aan, maar vervolgens op z'n Duitsch: met een haastig en hitsig opgewarmd blik Unox Frankfurters. Nèt te groot om lekker te zijn.
(hoe ver staan we tegenwoordig van de RD-idealen, cavaliere! Ik mag dat wel...)

Jan-Paul van Spaendonck zei

Ik ook, autore!

Jan-Paul van Spaendonck zei

A propos, ooit romantisch decadente en thans banale, maar minstens zo dierbare vriend, met Frankfurters heb ik geen ervaring. Maar een handje kappertjes en een scheut ketchup doen ook wonderen! Naast natuurlijk de eerde genoemde literaire ingredienten...