vrijdag 24 mei 2013

NIEUW(S)


Teleurgesteld ben ik.
Niet boos, wel bedroefd. Een stille, bittere traan viel vanmorgen in mijn koffie. Tegen mijn gewoonte in moest ik een klontje suiker toevoegen.
Het dagblad Trouw, dat ik als het even kan elke morgen in het café lees, is gezwicht voor de dwingeland die ‘met-de-tijd-meegaan’ heet en heeft zijn opmaak rigoureus veranderd.
Denk daar niet te min over: de opmaak heeft wel degelijk invloed op de inhoud. Het succes van een tekst is het resultaat van de gezamenlijke inspanning van schrijver en lezer, en de instelling van de lezer verandert onder invloed van een veranderde opmaak.
Trouw was als een gezellig volle tafel in een knus, ouderwets restaurant. Zo’n zaak met een verleden, waarvan elk element een organische uitbreiding is van de oervorm. Het was er druk maar de innerlijke samenhang van alles was dwingend. Trouw was als een letterkundige herenclub, met patina op het koper, butsen in het eikenhout en glimplekken in het leer. Nu is er een frisse jonge binnenhuisarchitect op los gelaten, want alles moest nieuw en anders.
Het resultaat van deze make-over? Ik trek mijn vergelijking even door. Designmeubelen. Gesausde muren. Van de rijk beladen tafel die de krant tot voor eergisteren was koos je eerst met zorg je favoriete lekkernijen uit, kleine, smakelijke hapjes op een enorm blad vol tapas en antipasti, voor je je aan de hoofdgerechten waagde. Je proefde die met intens plezier, je blik goedkeurend gericht op alles wat er nog omheen uitgestald lag.
Nu worden ze elk apart op een groot bord opgediend, de columns en cursiefjes, met veel wit eromheen. Zo’n pretentieus bord uit de nouvelle cuisine. De aandacht die ze op die manier krijgen doet ze geen goed. Iets wat zo is uitgelicht moet wel heel bijzonder zijn. Je gaat automatisch kritischer lezen.
Ik ben een groot bewonderaar van columnisten Rob Schouten, Sylvain Ephimenco en Wim Boevink. De eerste benijd ik zijn goedmoedige, geheel eigen toon, de tweede zijn messcherpe intellect en de laatste zijn gave om poëzie in het alledaagse te vinden. Vandaag merkte ik dat hun stukjes me tegenvielen. Het grote witte kader blies ze op en inflatie was het gevolg. Ik stelde onbewust mijn leesgedrag in op het proeven van exquise literatuur, en tja, het blijft natuurlijk journalistiek wat de heren bedrijven. De binnenhuisarchitect was zijn doel ronkend voorbij geschoten. In plaats van dat het ruime kader hun kwaliteit benadrukte haalde het die onderuit. Of, om een andere vergelijking te maken: het verging ze als salonzangers die plotseling op een operabühne worden neergepoot: hun stem bleek te klein en verzoop in de ruimte.
Ik kon me al bladerend maar niet aan de indruk onttrekken dat de krant in zijn nieuwe vorm naast helderder en doorzichtiger ook dunner, leger en oppervlakkiger is geworden. En die schreeuwende advertentiepagina’s, waren die er altijd al? Eigenlijk lijkt Trouw nu uiterlijk sprekend op het Parool, dat ik juist om vergelijkbare redenen heb opgezegd, een paar jaar geleden. Ook kwelde me deze vraag: waarom zou een krant die in 2012 tot het mooist opgemaakte dagblad van Europa is uitgeroepen krap een jaar later zijn vormgeving overhoop willen gooien? Dat is de goden verzoeken.
Ik vouwde krant terneergeslagen op en legde hem op de stapel Metro’s. Ik weet niet wat je voor Trouw in de winkel betaalt, maar mij kost hij de prijs van een koffie verkeerd in Wildschut, te weten twee euro tachtig. Voor de dagelijkse oase van ouderwetse rust en kwaliteit waarin hij me tot voor kort bracht was dat een schijntje. Nu vond ik het aan de prijs.
Plotseling kreeg ik een lumineus idee. Ik schrok van de vermetelheid ervan en moest van de schrik nog een koffie bestellen, waarin ik gedachteloos twee klontjes suiker dumpte. Ik ga het voorleggen aan alle traditionele instituten, of het nu kranten, musea, journaalredacties of bibliotheken zijn. Ik ben benieuwd of ze de innoverende gewaagdheid ervan aankunnen. Hier komt het:
Als iets mooi en goed is zoals het is, misschien moeten we het dan voor de aardigheid eens een keer juist niet veranderen!?

12 opmerkingen:

Roberto zei

Ja maar Rookzanger, we _moeten_ veranderen, want stilstand is achteruitgang. Dat staat ergens...

corinne zei

Je hebt volledig gelijk JP!
Sommige zaken moet je niet veranderen! Zoals je weet woon ik op een plek waar nog heel veel oude tradities gewoon voortgezet worden! We lopen achter ...... zegt de vooruistrevende mens ! Maar is dit wel echt zo???? Lopen wij hier , op het eiland,niet gewoon door in de voetsporen van de voorouders? Mij dunkt..... iets om juist trots op te zijn!!!!

Jan-Paul van Spaendonck zei

Ja, de wegwerpcultuur is verwerpelijk. Mijn boerenverstand zegt: vernieuwen doe je als iets kapot is; of desnoods als er iets véél mooiers is gekomen dan wat jij hebt, en je hebt het geld om jezelf te verwennen. Maar wij leven onder het juk van de vernieuwingsdrang, produceren om het produceren, consumeren om het consumeren, groei om de groei, veranderen om het veranderen. Dat staat allemaal in de ongeschreven wet die onze cultuur in de tang houdt.

Hans Valk zei

Laat ik vooropstellen dat ik erg gehecht ben aan het fenomeen krant.
Ik lees elke ochtend de Volkskrant, wat dan misschien in de ogen van Trouw-lezers een populistisch roddelblad mag zijn, maar toch ontegenzeggelijk een krant is.

Bij mij begint er iets anders te knagen, als het om kranten gaat.
Steeds als ik terugkom van vakantie en ik mijn abonnement niet tijdelijk heb omgezet in 'vakantiebonnen', ligt er bij thuiskomst een enorme stapel papier op de mat.
Soms snuffel ik al die kranten nog even door, maar uiteindelijk belandt alles in de oudpapierbak. Het wordt dan wel weer opgehaald en gerecycled, maar dat neemt niet weg dat de benodigde bomen al zijn gekapt.
Al een paar keer is bij mij de gedachte opgekomen of ik zo zachtjes aan niet moet overstappen op een digitaal-abonnement. Op een dergelijke manier met grondstoffen omgaan is toch niet meer van deze tijd? Over wegwerpcultuur gesproken..

Ik heb geen idee van de opties die daarbij op dit moment bestaan. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat één van de (toekomstige?) opties is dat je de lay-out van wat je gepresenteerd krijgt binnen bepaalde grenzen zèlf kunt bepalen..
Als het mogelijk zou zijn om delen van de digitale krant, bij wijze van knipsel te bewaren, dan lijkt me dat ook een pré.

Wat me op dit moment nog tegenhoudt is het gegeven dat ik de krant gewoon aan tafel of in een gemakkelijke stoel wil kunnen lezen. Er zal bij een digitale versie dus ook en tablet of een laptop met een niet te klein scherm moeten worden aangeschaft. Ik heb geen van beiden, op dit moment.

Om terug te komen bij de hier geventileerde stellingen: het moet me van het hart dat je stemming de laatste tijd wel èrg conservatief is.
Ik ken de nieuwe lay-out van Trouw niet, maar het staat me vaag bij dat Trouw voorheen ook al een luchtiger opbouw had dan bijvoorbeeld de Volkskrant, met meer wit en meer schreefloze letters. Dat zal ook wel niet altijd zo geweest zijn. Maar de vorige wisseling heb je waarschinlijk gemist, Rookzanger. Mede gezien je verleden als Parool-lezer.

Verandering is er altijd en overal. De vraag blijft altijd of er een goede reden voor is.
Wat zou er gebeuren als de Telegraaf ineens afscheid zou nemen van zijn rommelige typografie, waarbij de mix van chocoladeletters, onderstrepingen en schreefloze, al dan niet cursieve, moderniteit wordt vervangen door een veel rustiger en eenduidiger beeld?
Wie zou er dan piepen?

Verder moeten we ook niet de fout maken tradities in de zin cultureel erfgoed te verwarren met de lay-out van een krant, denk ik.

Jan-Paul van Spaendonck zei

Ja, doe maar luchtig! Ik ben bang dat dezelfde mentaliteit ten grondslag ligt aan het bij het grofvuil zetten van de bieb van het Tropeninstituut, het zwart verven van het Rijks en het zomaar vernieuwen van de opmaak van een kwaliteitskrant, 'gewoon, omdat het kan'. Verder heb je wel gelijk, dat ik een conservatieve toon heb, de laatste tijd, hoewel ik het eerder als cultuurpessimisme zou bestempelen. Het moet maar eens lente worden (of liever: meteen maar zomer, want voor lente is het al te laat).

Hans Valk zei

Nog één keer dan: vergelijk mijn laatste zin eens met de tweede zin uit jouw reactie op de mijne.
Het verhaal van de bibliotheek van het Tropeninstituut las ik vanmorgen, ook met stijgende verbazing. Maar hier hebben we het inderdaad over iets wat ik cultureel erfgoed zou willen noemen.
Dat is niet hetzelfde als het veranderen van de layout van een krant.

Ik heb nog even gegoogeld op de nieuwe layout van Trouw en kwam daarbij dit verhaal van Bert Brussen tegen:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11484/Bert-Brussen-bespreekt/article/detail/3328399/2012/10/08/Bert-Brussen-bespreekt-Onlangs-besloot-ik-dan-maar-eens-een-Trouw-te-lezen.dhtml

Nu is Brussen één van de weinige mensen van wie ik zeker meen te weten dat ze manisch depressief zijn (enigzins herkenbaar aan de overdadige hyperbolen die hij hanteert), maar in dergelijk gezelschap bevindt je jezelf dus wat betreft je kritiek op de layout van Trouw.

Het goeie aan het artikel is dat er een concreet voorbeeld wordt gegeven van de huidige layout, door middel van een screenprint, zodat ook ik daar een oordeel over kan vormen.
Ik zal er niet omheen draaien: ik vind het prima. Het doet me enigszins denken aan een pagina van de Guardian. Niet dat die krant the-end-all-and-be-all is als het om grafische kwaliteit gaat, maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over de Guardian.

Ondertussen slaat Bert met zijn bezopen metaforen de plank bij voortduring mis. De layout wordt zelfs vergeleken met eikenhouten meubelen uit Oisterwijk.
Maar dit terzijde.

Als laatste: ik zie ineens dat dit artikel dateert van 0ktober 2012. Hoe vaak vernieuwd Trouw zich eigenlijk? Eén keer per half jaar?

Jan-Paul van Spaendonck zei

Correctie: in 2012 veranderde de lay-out van de weekendbijlagen. De krant zelf bleef onverlet. En juist die eikenhoutenmeubelensfeer die hij laakt, daar hield ik van, en die vind jij dus op de Guardian lijken. Waarmee via een omweg mijn punt gemaakt is...

es zei

Over twee weken loopt mijn Parool-proefabonnement af. Gelukkig maar, bedacht ik onlangs, gezien (soms hele) pagina's gevuld met reclame, schreeuwende kleuren, mega grote letters en onzin columns over niets en...

... als ik niet oppas val ik in een herhaling van wat ik hier lees.

Ben het er helemaal mee eens.

Een andere dagblad dan, een optie? Was ik nog wel van plan om een proefabonnement bij de Trouw te nemen.

Vorige week schoof iemand toevallig de Opzij onder mijn neus. Ik geloofde m'n ogen niet en kreeg spontaan de smaak van Libelle in mijn mond.



Het lijkt alsof bij het ouder worden de tolerantiegrens zich scherper gaat aftekenen. Vormen van verandering wellicht niet meer zo acceptabel.

Of je het nou hebt over architectuur (nieuwbouw), kunst, muziek, enzovoorts.



ooit schreef ik een gedicht hierover

fragment:


vol weemoed en verlangen

blik ik terug, niet zelden

naar tijden van weleer

gelijk mijn vader zaliger vertelde


over de goeie ouwe tijd

die nimmer heeft bestaan

nooit zouden deze woorden mijn lippen beroeren

daar was gewoon geen denken aan


die ouwe verweet ik geregeld

niet mee te gaan met zijn tijd

nu hoor ik regelmatig

hetzelfde verwijt


***

Roberto zei

Er is volgens mij maar één oplossing: ons losmaken van de ons omringende wereld, volstrekte autonomie verwerven en de grenspalen van ons domein met hand en tand verdedigen tegen de opdringende massa's.
Het is tijd voor een elitair reveil.

Hans Valk zei

Roberto, hoe moet ik deze reactie interpreteren? De grens tussen ironie en bloedige ernst lijkt te vervagen.

Een elitair reveil? Wat moeten we daaronder verstaan? Is het elitair om elke ontwikkeling in de maatschappij over dezelfde kam te scheren, zoals de teneur in deze discussie begint te worden? De elite is niet langer een soort synoniem voor de avant-garde, kennelijk.
Al dit geklaag is een zwaktebod. Pik je krenten uit de pap. Stel je eigen grenzen. Onderzoek alles en maar behoud het goede. Kijk terug maar ook vooruit.
Maar zeg niet: iedereen is gek, behalve wij, de elite.
Wat betreft dat elitair reveil: als dat gaat om volstrekte autonomie, je afzetten tegen opdringende massa's en het slaan van grenspalen, doe ik niet mee. Dan heb je al verloren.

Daniël zei

Meer wit? Kleinere pagina's en grotere foto's, misschien, zoals in het Algemeen Dagblad? Ik zie zulks als een bezuiniging die naar de klanten gepresenteerd wordt als zijnde een verbetering.
Meer wit kost minder tekst. Minder tekst kost minder arbeid - in elk geval op de manier van het AD.
Ook grotere foto's kosten minder tekst. En misschien kost een grote foto evenveel aan rechten als een kleinere foto. (Weet iemand dat?)
En van kleinere pagina's valt na verloop van tijd, een paar pagina's minder, wat minder op. Zo kan men de kaasschaaf wat minder opvallend hanteren.
Bezuinigingen, wat ik u brom!

Jan-Paul van Spaendonck zei

Daniël, daar had ik in mijn naïviteit niet eens aan gedacht,maar dat zou best eens kunnen kloppen! Ordinaire geldkwestie...? In dat geval zou mededogen beter op zijn plaats zijn dan hoon, misschien.