vrijdag 9 november 2012

MAESTRO

Toegegeven, mijn humeur was, laten we zeggen ‘herfstig’. Maar als ik had gehoopt dat ik op zou knappen van het nieuwe programma Maestro dat gisteren op de buis verscheen kwam ik bedrogen uit. Het publiek lachte zich rot, was vertederd of enthousiast, maar ik werd er alleen maar treuriger van.
In Maestro worden bekende tv-mensen geconfronteerd met een symfonieorkest. Een uurtje tevoren krijgen ze een partituur en een cd van het stuk dat ze live voor publiek moeten gaan ‘dirigeren’. Dit leidt tot machteloos gezwaai en grote hilariteit. En dat is natuurlijk precies de bedoeling van de show. Vervolgens worden ze door een vakjury afgekraakt. De BN’ers namen dat meestal sportief op; ze wisten waar ze aan begonnen. Maar sommigen van hen waren niettemin zichtbaar geprikkeld of teleurgesteld door hun ingecalculeerde afgang. Stiekem hadden ze misschien gehoopt er toch iets van te bakken. Hun flair redde hen niet uit deze netelige situatie, die ze zelf hadden opgezocht.
Mijn gevoelens waren aanvankelijk nog gemengd bij het gadeslaan van zoveel gestuntel. Want er zit ook een educatief tintje aan. Veel mensen geloven niet dat dirigeren een vak is. Een beetje zwaaien voor zo’n orkest, dat uit zichzelf ook wel speelt, dat kan toch iedereen? Niet dus.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de situatie in dit programma wel een beetje gechargeerd is. Het overkomt heel wat orkesten dat ze in de provincie, tijdens begeleidingen van de plaatselijke oratoriumvereniging, onder incapabele dirigenten moeten werken. Ondanks het afleidende gestuntel van de lokale maestro op de bok redden ze zich er dan toch wel uit: de orkestmeester (de eerste violist) kan met hoofdknikjes wonderen verrichten, en als de orkestleden het stuk een beetje kennen, op elkaar ingespeeld zijn én van goede wil zijn, komt er dan heus wel een samenhangend geheel uit.
Hier was van een samenhangend geheel geen sprake. Blijkbaar was de nadrukkelijke opdracht aan de muzikanten in Maestro om, ongeacht wat hun eigen kompas zei, op de aanwijzingen van de ‘beroemde’ roerganger te varen. En dan krijg je gekke dingen. Want dirigeren is, het werd vaak gezegd in het programma, moeilijk. Dat werd vooral duidelijk door het onvermogen van de proefkonijnen om het orkest gelijk te laten beginnen, of om het überhaupt te laten beginnen. En toch is juist dat, het geven van die opmaat die de boel in gang zet, voor iedereen die een beetje muzikaal gevoel heeft en tot drie of vier kan tellen leerbaar. Het feit dat de dirigenten gisteren zo helemaal in onwetendheid waren gelaten omtrent dit meest fundamentele aspect van het vak maakt duidelijk waar het in de eerste aflevering van Maestro om ging: plat vermaak onder het mom van educatie en popularisering van de klassieke muziek.
En denkt u dat zo’n orkest dat leuk vindt? Ik zag er verschillende musici onder die ik ken. Ernstige, hardwerkende mensen met veel talent. Nu moesten ze de pias uithangen. Sommigen van hen hadden daar misschien wel schik in, maar de meesten, verzeker ik u, lachten zuur, als ze al, op verzoek van de regisseur ongetwijfeld, lachten. Waren ze hiervoor de muziek ingegaan, om een paar overbekende klassieke hits en plein public de soep in te draaien? Dat stond hun vast niet voor ogen toen ze zich dagelijks vele uren lang zwetend over de hals van hun cello bogen of het weerbarstige hout van hun hobo soepel probeerden te blazen.
En het wrangste is nog dat uitgerekend dit orkest, het Holland Symfonia, onlangs wegbezuinigd is. Op de vooravond van hun ontslag mochten de onfortuinlijke leden ervan nog even vrolijk meedoen met dezelfde populistische cultuur die hen om zeep heeft geholpen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk dat je de bedenkers van dit programma nog te hoog inschat, ‘Maestro’ is alleen bedoeld als plat vermaak en zit in dezelfde categorie als Bekende Nederlanders die van de duikplank worden gegooid. Het is de vloek van de categorie BN. Ooit gaf acteur Victor Reinier commentaar op de toevloed van Bekende Nederlanders die een rolletje in de serie: ‘Baantjer’ kregen, ‘het is wel een vak hoor, acteren’. Aan mij gaat al die flauwekul voorbij. Ten eerste ken ik de meeste Bekende Nederlanders niet eens, en ten tweede was ik al bij het zien van de eerste promo voor Maestro vast besloten niet te kijken. Werd misselijk van al dat gezwaai. Maar inmiddels zijn de volgende ideetjes al aangeleverd, Premier, waarbij zeven Bekende Nederlanders een jaar lang Rutte mogen vervangen. Of Capitano waarbij een aantal Bekende Nederlanders een dag lang als kapitein van een cruiseschip mag optreden. Voor de presentatie wordt gedacht aan kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia. Het hek is van de dam.

Groeten, Peter B.

Jan-Paul van Spaendonck zei

Toch is het vreemd: de communis opinio is blijkbaar dat dirigent zijn zoiets is als BN'er: iedereen kan het, het gaat alleen om een soort charisma of andere sociale aantrekkingskracht. Ik bedoel, er zou niet zo gauw een programma komen waarin iemand een partituur van de 3e Ballade van Chopin in zijn handen gedrukt krijgt, en dan een uur later voor het eerst van zijn leven achter een Steinway wordt gezet, voor een volle zaal. Rutte vervangen, dat gaat nog wel, denk ik zo.... tenminste als we op de huidige getoonde professionaliteit van die 'staatsman' mogen afgaan...

Anoniem zei

Pas maar op, misschien krijg we volgend jaar Chopin! waarin Frans Bauer, de geest van André Hazes en Ron Brandsteder achter de vleugel gaan zitten om een 'stukkie Chopin' te spelen (voor een vakjury uiteraard). Heb je het idee al beschermd?

Peter B.