vrijdag 11 november 2016

Een vriendelijk gebaar

Omdat de wereld steeds onvriendelijker wordt sluit ik me er meer en meer voor af. Ik heb het afgelopen jaar vooral negentiende-eeuwse boeken gelezen, op het moment verkeer ik ’s avonds na tienen in de Haagsche côterieën van Eline Vere.
De afgelopen dagen merkte ik dat ik zelfs met een zekere tegenzin naar mijn vaste café W. ging om er mijn koffie te drinken, want ook daar grijnsde de lelijke kop van ons tijdgewricht me dagelijks tegemoet uit de kranten, en de muziek die ik er moest horen was me ook niet altijd even lief.
Maar gisterenmorgen stak ik na enige aarzeling toch de Van Baerlestraat over: ik was té nieuwsgierig naar de nabeschouwingen van de Trumpschok.
Ik nam Trouw en Volkskrant door, dacht: we zullen het allemaal wel zien, dronk mijn koffie uit en wilde gaan afrekenen. Het dienstertje maakte geen aanstalten om de pinmachine te pakken maar zei in plaats daarvan met een glimlach: ‘Hij is goed zo.’
Ik begreep de uitdrukking niet meteen. Ze verduidelijkte: ‘Die krijgt u van ons, omdat u hier elke dag komt.’
Ik bedankte en boog hoofs het hoofd. Mijn voornemen om wat minder vaak te komen verdween als sneeuw voor de zon. Zo verleidelijk effectief is vriendelijkheid.

2 opmerkingen:

Roberto zei

Een triviale, maar mooie bijgedachte: het woord "trumpschok" is een isogram van tien letters. De verkleinvorm "trumpschokje" zelfs een van twaalf. Dat zie je niet vaak, dat kleurt de dag een beetje. Ik denk overigens dat het woord niet met een hoofdletter moet, maar dat terzijde...

Jan-Paul van Spaendonck zei

Ha! Daar was ik me niet van bewust, ik ben wijlen Brandt-Corstius niet.... Overigens ontleende ik het woord aan een kop in de Volkskrant.