vrijdag 3 oktober 2014

Rookzangers notitieblog (8)


De hemel is intens blauw. Maar weemoedig blauw. Zelfs het vrachtverkeer klinkt gedempt. De tik van een hamer op een metalen steiger heeft een echo. De bakstenen huizen gloeien in de oktoberzon.
Ik denk aan Siena, waar we in 1988 rond deze tijd van het jaar een week logeerden en zit al gauw middenin een reeks bitterzoete herinneringen. Maar stop! Die baarmoederlijke stad was niet Siena, maar Bologna, Bologna la rossa.
Een andere film begint, net zo bitterzoet.

(03-10-14)

4 opmerkingen:

ruud jurriaans zei

men heeft merkwaardige voorkeuren soms: Pavia en Siena waren qua thuisgevoel bijvoorbeeld niet aan mij besteed, terwijl ik genoot van Cremona en Bologna. zal nog wel uit de tijd van de communes dateren, XXX

Jan-Paul van Spaendonck zei

Iets somber-beslotens, had Siena. Bologna was ondanks al dat rood veel opener.

Hans Valk zei

Ik ben nooit in Bologna geweest. Wel in Siena. Bologna ken ik slechts van borden langs de autostrada. Ik ben er langs gekomen, zou je kunnen zeggen.

Daar ligt ook, denk ik, het essentiële verschil tussen beide steden.
Bologna is een levende stad, een economisch centrum op een knooppunt van snelwegen.
Siena is een stadje op een heuvel, met een museale status. Wat er gebeurt (de Palio, bijvoorbeeld) heeft weliswaar te maken met tradities, maar in laatste instantie vooral met het toerisme. Dat neemt niet weg dat steden als Venetië en Siena van groot belang zijn als monumenten en decors op ware grootte van hoe het ooit was.
Maar levende steden zijn het niet.

Wat dat somber-beslotene van Siena betreft: de stedenbouwkundige structuur is nog volledig middeleeuws en niet aangetast door Hausmann-achtige ingrepen.
Van Bologna kan ik mij voorstellen dat het stratenpatroon en de maat van de openbare ruimte in de loop der eeuwen toch enigszins of misschien drastisch aan 'de moderne tijd' is aangepast.

Overigens: bij voorbaat mijn excuses als deze nuchtere beschouwing jullie romantische dromen verstoort.

Hans Valk zei

Het verschil boeide me dusdanig dat ik me er nog verder in heb verdiept. Google Maps en Streetview zijn er goed voor.

Het blijkt dat de binnenstad van Bologna qua schaal en maat weinig verschilt met die van Siena.
De structuur is wel veel orthogonaler.
In Siena is als gevolg van de ligging bijna geen rechte straat te vinden en de structuur is daardoor organisch. Jezelf oriënteren in dit stadje is lastiger dan in Bologna, vermoed ik. Dat kan een zekere invloed op de menselijke psyche hebben.

Maar het verhaal van de levende stad heeft ook wat meer handen en voeten gekregen met het gegeven dat Bologna een universiteitsstad is.

Dat is ook het maatgevende verschil tussen bijvoorbeeld Delft en Dordrecht. Twee steden die nogal goed ken.
Hoewel ik er bij blijf dat Dordrecht strikt genomen een mooiere en interessantere stad is dan Delft.

Maar ik dwaal af. To zover maar weer even..