vrijdag 11 juni 2021

Een te lang uitgestelde ontmoeting

Laat ik nou eens iets positiefs zeggen over de sociale media.

We hadden elkaar een jaar niet gezien, mijn vriend Robert en ik. Maar al bij het betreden van zijn Haarlemse woning bemerkte ik dat ik geen spoor van wederzijdse verlegenheid hoefde te verwachten. Er zijn vriendschappen die berusten op samen sporten, drinken of andere fysieke kameraadschap. Maar de onze berust op het uitwisselen van gedachten, altijd op smaak gebracht met een erudiet pepertje of een snuf geestrijk zout. En dat kan ook via Messenger: we hebben nog nooit zo'n druk en langdurig gesprek gevoerd als de afgelopen maanden, tijdens de voorbereiding van ons boek: Raconteur, troubadour. 

Het weer was niet ideaal maar de ontmoeting was al te lang uitgesteld. En eenmaal in de tuin gezeten brak de zon door, zodat zelfs de parasol tevoorschijn gehaald werd. Ik dronk koffie, Robert vruchtensap. We overhandigden elkaar achterstallige verjaardagscadeaus. Robert kreeg mijn recente bibliofiele bundels Heine en Aragon, ik een in mat groen leer gebonden deeltje met Chinese poëzie, goud op snee, een juweeltje. 

Toen Roberts levensgezellin Jenet zich even kon losbreken van haar werk kwam ze me begroeten. Vreemd genoeg voelde ik ook bij haar dat lange jaar niet, terwijl wij toch niet dagelijks gechat hadden. Misschien is het iets van ouder worden (hup, weer een jaar! Ach ja.) of iets van een diepe verbondenheid die niet om tijd maalt. Dat laatste hoop ik dan maar.
We praatten over onze wederzijdse goede vriend die onlangs gestorven is. Een schaduw trok voor de zon. Bijna vergaten we dat we nog wat foto's wilden maken, voor de promotie van ons pasgeboren geesteskind.  We zochten een flatteuze positie tussen de bloemperken en Jenet knipte. Robert onthoofde per ongeluk een lila akelei, die ging in een vaasje.

Dit was nog maar de prelude, beloofden we elkaar bij het afscheid, een moeilijk jaar was deo volente voorbij, binnenkort begon de gezelligheid weer!

Ter gelegenheid van ons beider 65e verjaardag hebben Robert Eksteen en ik een boekje gemaakt. 65 vertalingen van onze favoriete liedjes uit een halve eeuw pop, folk en rock. We hebben veel plezier aan die samenwerking beleefd. Graag delen we dat plezier met jullie, zodat jullie ons verjaardagsfeestje, dat door de lockdown in het water viel, alsnog een beetje mee kunnen vieren.

Het is een heerlijk boekje geworden, met teksten van ABBA tot Zappa. Je kunt het eenvoudig bestellen door HIER te klikken.


Geen opmerkingen: