vrijdag 5 februari 2021

Vreemden in de nacht


 


Dezer dagen ben ik bezig om, samen met mijn goede vriend Robert Eksteen, een groot aantal liedteksten te vertalen. Vijfenzestig in totaal. De bedoeling is dat daarvan nog dit voorjaar een boekje wordt gemaakt, dat zal verschijnen ter gelegenheid van ons beider vijfenzestigste verjaardag. De teksten zijn afkomstig van zeer uiteenlopende artiesten en hebben slechts deze ene gedeelde eigenschap: dat we ze artistiek de moeite waard vinden en dat ze in ons leven iets betekenen of betekend hebben. Nu ik vanmorgen niet hoefde te bloggen van mezelf (zie mijn vorige stukje), kon ik de tijd vrij maken om me over mijn ooit innig geliefde Sinatra te buigen. Geen literair hoogstandje, deze gelikte tekst, maar het betekende wel de start van een nieuwe carrière voor de zanger die er al twee op had zitten. Popster in de sixties!



Vreemden in de nacht


Vreemden in de nacht

Ogen die glanzen 

Vragen aan de nacht

Wat zijn de kansen

Dat wij samen zijn

Nog voor de morgen gloort?

Iets in hoe jij kijkt 

Was zo verslindend

Iets in hoe jij lacht 

Was zo opwindend

Iets in mijn gevoel 

Zei me dat het zo hoort

 

Vreemden in de nacht 

Eenzame mensen, beiden vreemden in de nacht

Tot het moment kwam van die aarzelende groet 

Wisten we niet goed

Hoe de liefde lokken kan en adem zomaar stokken kan

En sinds die ene nacht

Voor altijd samen

Liefde onverwacht

Niet te beramen

Heeft zoveel gebracht

Voor vreemden in de nacht

 

JP

 

Strangers in the Night

Frank Sinatra, van het album Strangers in the Night (1966)

Auteurs: Bert Kaempfert, Charles Singleton, Eddy Snyder

 

(PS: hoewel ik dit liedje met veel plezier heb vertaald, ziet het er naar uit dat het de selectie niet gaat halen. Het valt een beetje uit de toon bij de rest van de teksten. Jammer dan. Doebidoebiedoe!)

3 opmerkingen:

Roberto zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Roberto zei

Je kunt je afvragen of iets überhaupt uit de toon kan vallen als je je realiseert dat de selectie van liedteksten reikt van ABBA tot Zappa!

Jan-Paul van Spaendonck zei

Dat zou, om diverse redenen, een goede titel zijn!